Blog

Ingatlan vásárlása online

2020-ban kényszerűségből mindennel kapcsolatban felmerült az az igényed, hogy elektronikus megoldások útján, személyes megjelenés nélkül intézhesd az ügyeidet. Már ekkor is volt, és azóta is van lehetőség arra, hogy az ingatlanvásárlásodat személyes megjelenés nélkül bonyolíthasd le. Az eljárás ugyan még nem papírmentes, mivel az ingatlan-nyilvántartás kevés kivételtől eltekintve még mindig papír alapon fogadja a kérelmeket, de a személyes megjelenésed már mellőzhető mind a szerződésed előkészítése, mind az aláírás tekintetében. A jövő el fogja hozni az elektronikus ingatlan-nyilvántartást, a rendszer és a hozzátartozó jogszabály már előkészítés alatt van. Addig is az alábbi folyamatok digitalizálása teszi lehetővé, hogy személyes megjelenés nélkül intézd a szerződéskötésedet.

Hogyan digitalizáljuk az azonosítást?

Ha már kötöttél ügyvéd előtt szerződést, tudod, hogy az azonosításod az első lépés (amikor az ügyvéd elkérte és lefénymásolta a személyi okmányaidat). Ennek a viszonylag egyszerű mozzanatnak az elektronikus megfelelője sokkal bonyolultabb. Mivel a digitális tartalmak bizonyos szoftverekkel utólag is átalakíthatóak, az okirat és jogbiztonság érdekében a táv-azonosítás kötelező szabályait úgy kellett megalkotni, hogy e szabályok az utólagos átalakítást ellehetetlenítsék.

Sok szoftveres megoldás van a videotelefonos azonosításra, így az ügyvédi kamara külön auditálta, hogy mely szoftverek alkalmasak a biztonságos lebonyolításra. A táv-azonosítás folyamata az alábbi, melyet az auditált szoftverrel (amely többnyire a Skype szoftver) készült felvételen rögzítek:

1. A videóhívás kezdetén a kamerát úgy kell beállítanod, hogy az arcod jól látható legyen, és nyilatkoznod kell arról, hogy a távazonosításhoz hozzájárulsz.

2. Ezt követően az azonosításhoz felhasznált okmányaidnak minden oldalát a kamerának jól láthatóan fel kell mutatnod, majd az adataidat fel kell olvasnod az igazolványokról.

3. Nyilatkoznod kell arról is, hogy te magad, vagy közeli hozzátartozód vagy a vele szoros kapcsolatban álló személy kiemelt közszereplőnek minősül-e.

Az azonosításodat követően sor kerülhet a szerződésed aláírására.

Hogyan digitalizáljuk az ingatlan-átruházási szerződéskötésedet?

Mire eljutunk a táv-azonosításhoz, addigra már jó esetben e-mailben leegyeztettük a szerződés feltételeit, és vagy postai úton, vagy elektronikus úton kinyomtatásra megkaptad tőlem a véglegesített példányokat. Ha előtted vannak az iratok, és a táv-azonosítás is megtörtént, az alábbi lépéseket betartva írhatod alá a szerződésedet:

1. Az okiratok tartalmát még egyszer közösen egyeztetjük, különös tekintettel a szerződéses fizetési feltételekre és az esetleges bankszámlaszám ellenőrzésre.

2. Megkérlek, hogy állítsd be a kamerát úgy, hogy az arcodat, azt a kezedet amelyikkel aláírsz, illetve az aláírandó dokumentumot is tisztán látni lehessen a felvételen.

3. Indulhat a dokumentumok aláírása.

4. Miután aláírtad az összes szükséges példányt, be kell mutatnod az iratokat a kamerának, majd nyilatkoznod kell arról, hogy a dokumentumokon szereplő aláírásokat a saját aláírásodnak ismered el.

Melyek a következő lépések?

A táv-aláírást követően az aláírt dokumentumokat továbbítanod kell a következő aláíró félnek, vagy ha már minden fél aláírta, nekem. Ezt követően ellenjegyzem a dokumentációt, és kezdődik a földhivatali ügyintézési szakasza, mellyel kapcsolatban további teendőd nem lesz.

A további tájékoztatás, vagy ajánlatkérés céljából keress elérhetőségeim bármelyikén!

📞+36304572289

📧drszalai@drszalailegal.hu

Kapcsolatfelvétel

Jogvélemény / ajánlatkérés

Az adatok elküldését követően telefonon, vagy e-mailben felvesszük veled a kapcsolatot, és egy előzetes jogvélemény keretében tájékoztatunk a hasonló ügyek szokásos menetéről és a már ismert várható költségekről. A kapcsolatfelvétel, első konzultáció és előzetes jogvélemény díjmentes, anyagi kötelezettséget nem jelent.